Veterinary Clinic of Cyclades

Η βασική φροντίδα της γάτας – βλέπoυμε τη γάτα με άλλο μάτι

ΓατούλεςΕμβολιασμός

Ο εμβολιασμός προφυλάσσει τη γάτα από επικίνδυνες και θανατηφόρες ασθένειες, όπως η ρινοτραχειίτιδα , η προσβολή από καλυκοϊό και παρβοϊό . Ο εμβολιασμός πρέπει να ξεκινά από την ηλικία των 2 μηνών και  να επαναλαμβάνεται ένα μήνα μετά. Στη συνέχεια ακολουθεί ο ετήσιος αναμνηστικός εμβολιασμός. Η αμέλεια ή η άγνοια για τα οφέλη του εμβολιασμού έχει ως συνέπεια να αρρωσταίνουν και να πεθαίνουν κάθε χρόνο πολλές γάτες ιδιαίτερα οι νεαρές.

Διατροφή

Ξηρά ή κονσέρβα ή σπιτικό το ζητούμενο είναι η γάτα να λαμβάνει ισορροπημένη τροφή που να καλύπτει τις ανάγκες της.  Η γάτα δεν είναι μικρός σκύλος και δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται διατροφικά ως μικρός σκύλος. Ως γενικός κανόνας συνιστάται η τροφή να είναι σταθερή σε σύσταση και ποσότητα. Συνιστάται να μην υπάρχει διαθέσιμη τροφή όλο το 24 ώρο αλλά η συνολική ημερήσια ποσότητα να προσφέρεται σε 3 μικρά γεύματα. Αν μαγειρεύεται για την γάτα σας θα πρέπει το κρέας να μαγειρεύεται καλά. Επίσης δεν πρέπει να δίνουμε ωμά ψάρια.

Είναι ιδιαίτερα συχνό οι γάτες να σχηματίζουν στο ούρο τους κρυστάλλους στρουβίτη που πολλές φορές προκαλούν προβλήματα με σοβαρότερο την έμφραξη ουρήθρας.  Στο εμπόριο κυκλοφορούν τροφές κατάλληλα παρασκευασμένες ώστε να προστατεύουν έναντι του σχηματισμού των κρυστάλλων.

Στείρωση

Η κατοικίδια γάτα και ο  γάτος ΔΕΝ είναι απαραίτητο να ζευγαρώνουν – έστω και μία φόρα – όπως λανθασμένα πιστεύεται στη χώρα μας. Τα ζώα ζευγαρώνουν για την αναπαραγωγή και μόνο και όχι για την ευχαρίστηση. Το ζευγάρωμα τα εκθέτει σε σημαντικούς κινδύνους (ασθένειες , ατυχήματα, δυστοκίες κ.α) και οδηγεί σε μία ανεξέλεγκτη ‘παραγωγή’ νεαρών γατιών που στην συντριπτική τους πλειοψηφία ζουν λίγο … τα αναλώσιμα γατάκια. Συνοψίζοντας η στειρωμένη γάτα ζει περισσότερο. Η στείρωση μπορεί να γίνει μετά την ηλικία των 6 μηνών

Αποπαρασίτωση – Πρόληψη εξωπαρασιτώσεων

Ενδείκνυται να γίνεται κάθε 3 μήνες ενώ σε μερικές περιπτώσεις και κάθε μήνα. Χορηγώντας το κατάλληλο για το βάρος της γάτας σας χάπι βοηθάτε ώστε να μείνει το πεπτικό της σύστημα χωρίς  παράσιτα,  που συχνά αποκαλούνται σκουλήκια. Η παρουσία τους διαταράσσει την πέψη και θρέψη του οργανισμού , οδηγεί σε απώλεια βάρους και καταπονεί το ανοσοποιητικό σύστημα ενώ ο μεγάλος αριθμός παρασίτων μπορεί να προκαλέσει μηχανική έμφραξη του εντέρου με δραματικές συνέπειες για το ζώο.
Για τα εξωπαράσιτα με κυρίαρχες τις παρασιτώσεις από ψύλλους και ακάρεα του ωτός (αυτί) ενδείκνυται η μηνιαία χορήγηση των κατάλληλων σκευασμάτων συνήθως σε μορφή αμπούλας (spot on).

Δημόσια υγεία και γάτα

Αυτό που όλοι γνωρίζουν και ανησυχούν είναι η τοξοπλάσμωση. Δικαιολογημένη ανησυχία αφού η γάτα είναι η δεξαμενή του παρασίτου στη φύση. Η σωστή ενημέρωση βοηθά στο να αποφεύγονται οι υπερβολές και οι αφορισμοί. Σε γενικές γραμμές ( θα ακολουθήσει στο άμεσο μέλλον εκτεταμένο άρθρο) οι γάτες που διατρέφονται με βιομηχανοποιημένες ή καλά μαγειρεμένες τροφές δεν αποτελούν κίνδυνο. Η άμμος τους πρέπει να καθαρίζεται κάθε μέρα. Οι γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη θα πρέπει να τρώνε το κρέας καλά ψημένο και  να πλένουν πολύ καλά τα λαχανικά που χειρίζονται στην κουζίνα τους ( γι αυτό αποφεύγουμε εστιατόρια αμφιβόλου υγιεινής). Προσοχή επίσης στο να μην επίμολυνουμε τα λαχανικά μας χρησιμοποιώντας  ακάθαρτα μαχαίρια και πάγκους όπου έχει γίνει χειρισμός ωμού κρέατος.

Συχνότερα λάθη των ιδιοκτητών

Η ποσότητα της τροφής που προσφέρουν είναι συνήθως περισσότερη από όση χρειάζεται το ζώο. Ζυγίζοντας την τροφή και δίνοντας την κατάλληλη ποσότητα αποφεύγουμε την παχυσαρκία ενώ ταυτόχρονα κάνουμε και οικονομία.
Η χορήγηση χωρίς σύσταση αντισυλληπτικών που προορίζονται για τον άνθρωπο. Η χρήση τέτοιων σκευασμάτων δεν είναι εγκεκριμένη για τις γάτες και οι συνέπειες συνήθως είναι η πυομήτρα και ο καρκίνος του μαστού..
Ένα τηλέφωνο στον κτηνίατρο δεν κοστίζει. Εν τούτοις πολλές φορές συμβουλευόμαστε τον φαρμακοποιό (δεν έχουν κατάλληλη εκπαίδευση για συμβουλές προς τα ζώα) ή εμπειρικούς με ζώα ανθρώπους. Δεν είναι σπάνιο να βλέπουμε σοβαρά λάθη και χορήγηση ακατάλληλων φαρμάκων με οδυνηρές συνέπειες.

Καλλωπισμός

Οι μακρύτριχες γάτες χρειάζονται συχνό βούρτσισμα για ένα υγιές δέρμα και τρίχωμα.